آنالوگ دسته ps4 خود را از گیمینگ زون بخرید

تعویض انالوگ دسته ps4

نالوگ‌های کنترلی‌ پلی‌استیشن‌ که تامب‌استیک هم نامیده می‌شوند، قطعه‌ای در دسته پلی‌استیشن هستند که با تبدیل حرکات مکانیکی به سیگنال الکترونیکی، کنترل افراد را بر بازی بیشتر می‌کنند. به عبارتی با هر حرکت آنالوگ دسته، یک سیگنال که از رشته‌های صفر و یک تشکیل داده شده است، به کنسول و یا کامپیوتر ارسال می‌شود. بی‌شک این فرآیند تاثیر بسزایی در بازی دارد و گاه عملکردش با مشکل مواجه می‌گردد. در این شرایط، تعویض آنالوگ دسته ps4 می‌تواند به روند بازی، بهبود ببخشد.

دلایل تعویض آنالوگ دسته PS4

آنالوگ دسته پلی‌استیشن، بنا بر دلایل بسیار زیادی ممکن است با مشکل مواجه شود و نیاز به تعویض داشته باشد. حتی در زمان‌هایی که آنالوگ دسته به‌طور کامل از کار نیفتاده باشد هم تعویض آن راهی برای بهبود تجربه بازی محسوب می‌گردد. دلایلی از جمله کثیف شدن، خرابی فیزیکی، نقض در عملکرد و عدم ارسال سیگنال صحیح به کنسول و کامپیوتر از مهم‌ترین علل‌های تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن، شمرده می‌شوند.

مهم‌ترین دلایل خرابی آنالوگ دسته پلی استیشن 4

  • فرسودگی در اثر استفاده طولانی مدت: استفاده طولانی مدت از دسته پلی‌استیشن، ممکن است سبب خراب شدن آنالوگ شود و این عمری طبیعی حتی برای پیشرفته‌ترین پلی‌استیشن‌ها، به‌شمار می‌آید.
  • سایش در اثر استفاده نامناسب: سایش هم ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت به وجود بیاید و هم استفاده خشن و بیش از حد لازم، محکم فشرده شدن دسته بازی. این اتفاق اغلب برای افرادی که بازی‌های بسیار هیجان‌انگیز یا خشونت‌آمیز انجام می‌دهند و فشار بسیار زیادی را بر دسته پلی‌استیشن اعمال می‌کنند، رخ می‌دهد.
  • آسیب فیزیکی: از دیگر آسیب‌های فیزیکی که ممکن است به آنالوگ آسیب بزنند و سبب خرابی آن شوند، آسیب فیزیکی و ضرب‌دیدگی است. سقوط از ارتفاعی که حتی چندان بلند نباشد، پرت شدن و ضربه دیدن، علمکرد آنالوگ را با مشکل مواجه می‌کنند.
  • رطوبت و کثیفی: خیس و کثیف شدن دسته پلی‌استیشن حتی اگر مستقیم نباشد، به آنالوگ آسیب جدی می‌رساند. خوراکی خوردن حین بازی کردن، یکی از عواملی است که به آرامی باعث کاهش عمر آنالوگ و خراب شدن آن، می‌شود.
  • مشکل در تولید: اینکه برخی از قطعات دستگاه‌های الکترونیکی مانند آنالوگ دسته یک پلی‌استیشن از ابتدا دارای مشکل بوده باشد، امری طبیعی محسوب می‌شود.(البته این مورد برای دسته های اصلی به ندرت اتفاق می افتد و بیشتر دسته های فیک و بی کیفیت دچار این مشکل می شوند.)
نعویض آنالوگ دسته ps4

برخی از نکات مهم که در هنگام تعویض آنالوگ دسته PS4، باید مورد توجه قرار بگیرند

تعمیر و تعویض آنالوگ دسته PS4، امری تا حدی تخصصی به حساب می‌آید و نیازمند آشنایی اولیه با تعمیرات فنی و همچنین شناخت اجزای پلی‌استیشن است. با این حال، نکات مهم اما نه چندان فنی‌ وجود دارند که پیش از شروع کار، باید به آن‌ها توجه کنید. نکاتی از جمله موارد زیر:

خاموش بودن دسته پلی‌استیشن

برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتی و ایجاد اختلال در روند تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن، قبل از اینکه کار را شروع کنید حتما مطمئن شوید که دسته پلی‌استیشن خاموش است.

تمیز کردن دسته پلی‌استیشن

شاید به‌نظر نرسد، ولی این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر انجام نگردد ممکن است درون دستگاه و آنالوگ جدید کثیف شوند. در این صورت حتی اگر مراحل تعویض را درست انجام دهید، امکان دارد که دستگاه عملکرد خوبی از خود ارائه ندهد.

فراهم بودن ابزار فنی

مطمئن باشید که تمام وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر و تعویض آنالوگ را در نزدیکی خود دارید و کار به دلیل کمبود ابزار، نصفه و نیمه باقی نمی‌ماند.

انتخاب آنالوگ جدید

 شاید برخی به اشتباه فکر کنند که استفاده از آنالوگ دستگاهی پیشرفته‌تر، شاید پلی‌استیشن خودشان را ارتقا دهد، اما این تفکر اشتباه است و باعث از کار افتادن دستگاه می‌شود. حتما دقت کنید که آنالوگ جدید، کاملا مشابه آنالوگ قدیمی و مناسب دستگاه پلی‌استیشن شما است.

آنالوگ دسته ps4 خود را از گیمینگ زون بخرید

سالم بودن آنالوگ جدید

اطمینان حاصل کنید که آنالوگ جدید علاوه بر اینکه مناسب دستگاه و مشابه آنالوگ قبلی است، کاملا تمیز شده و مشکل فیزیکی‌ نداشته باشد‌. کوچک‌ترین مشکل آنالوگ جدید، ممکن است باعث شود دستگاه حتی بیش از پیش، با مشکل مواجه شود.

ظرافت عمل

توجه داشته باشید که تمامی مراحل تعویض آنالوگ دسته PS4 باید به آرامی و بدون اعمال زور زیاد، انجام شوند. در تمام مراحل، ظرافت عمل را حفظ کنید و از اعمال بیش از حد زور، بپرهیزید. برخی از آسیب‌ها به اندازه‌ای جدی هستند که ممکن است باعث شوند دستگاه به طور کامل و برای همیشه، کارایی خود را از دست بدهد.

مراحل تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن PS4 کاری نسبتا تخصصی محسوب می‌گردد، با این حال، اگر تا حدی زمینه کارهای فنی را داشته باشید، رفع خرابی آنالوگ دسته پلی‌ استیشن  4 کار سختی نیست. حال که با مراحل ابتدایی تعویض آنالوگ دسته ps4 آشنا شدیم به راهنمای مرحله به مرحله تعویض آنالوگ دسته ps4 خواهیم پرداخت.

  1. در اولین گام، با پیچ‌گوشتی، پیچ‌های که پوشش پشتی کنترلر را روی آن محفوظ کرده‌اند، باز کنید.
  2. دستگیره سمت چپ کنترلر را فشار دهید. با فرو بردن یک ابزار بازکننده پلاستیکی در شیار دسته چپ و کشاندن آن به سمت آنالوگ، کمی فاصله بین کنترلر و پوشش پلاستیکی بیندازید و سپس با پایین کشیدن آن، پوسته را کمی بیشتر باز کنید.
  3.  تمام کارهایی که در مرحله پیشین روی سمت چپ دسته اعمال کردید، این بار بر روی دسته سمت راست اعمال کنید.
  4. با فرو بردن یک ابزار پلاستیکی ظریف بازکننده در شکافی که ایجاد شده، می‌توانید به صفحه زیرین و فنر ماشه و یک دکمه ریست خاکستری، دسترسی داشته باشید.  
  5. پس از اینکه دوشاخه به وسیله پنس بلانت از مادربرد جدا شد، می‌توانید به آرامی باتری را از کنترلر جدا کنید.
  6. در زیر نگهدارنده باتری، یک پیچ به اندازه شش میلی‌متر وجود دارد. آن را با پیچ‌گوشتی‌ مخصوص باز کنید.
  7. محتاطانه مونتاژ مادربرد را از قاب پلاستیکی جلویی، جدا کنید. مراقب باشید قاب پلاستیکی جلویی به پایین خم نگردد و دکمه‌ها جابه‌جا نشوند و نیفتند.
  8. در این مرحله از تعویض آنالوگ دسته PS4، جداسازی قطعات کامل شده است و شما در کنترلر، سه بخش می‌بینید. مونتاژ مادربرد به همراه کاور جلو و کاور عقب.
  9.  به سمت آنالوگ سمت چپ دسته بروید. برای اینکه مادربرد ثابت بماند تا در لحیم‌کاری مشکلی به وجود نیاید، می‌توانید از نگه‌دارنده استفاده کنید.

مراحل پایانی

  1. این مرحله شاید کمی سخت باشد. وقتی که تمام کنتاکت‌ها لحیم شدند، لحیم‌ها پاک کنید و سپس آنالوگ قدیمی را بردارید.
  2. اطمینان حاصل کنید که تمام آثار لحیم‌کاری از روی دستگاه، پاک شده‌‌اند. برای تمیز کردن سوراخ‌ها و شیارها، می‌توانید از مته‌های کوچک‌ استفاده نمایید.
  3.  آنالوگ‌ جدید را در جای خود قرار دهید. حتما مطمئن شوید که آنالوگ جدید به درستی در مدار قرار گرفته و با تمام کنتاکت‌ها و سوراخ‌های مادربرد، سازگار است.
  4. در نهایت، تمام‌ پایه‌ها را به وسیله لحیم، به برد متصل کنید. پس از تمیزکاری با الکل، دیگر می‌توانید کنترلر را به حالت اولیه در بیاورید.

مراقبت از آنالوگ‌ دسته پلی‌استیشن

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اینکه آنالوگ دسته پلی‌استیشن پس از مدتی خراب شود، کاملا طبیعی است. اما بی‌شک استفاده صحیح از کنترلر، باعث می‌شود که دیرتر به تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن خود، نیاز پیدا کنید. نکات مراقب از دسته پلی‌استیشن، چندان پیچیده نیستند و برای رعایت آن‌ها، لزومی ندارد به کارهای فنی تسلط داشته باشید.

از‌ مهم‌ترین‌ نکات برای مراقبت از آنالوگ‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادن دسته پلی‌استیشن در محیطی با دمای مناسب: نگه‌داری تمام وسایل الکترونیکی در هوای بسیار گرم یا سرد، مخصوصا جلوی نور مستقیم آفتاب، به آن‌ها آسیب می‌رساند، بنابراین از گذاشتن دسته پلی‌استیشن در جایی که نور آفتاب به طور مستقیم روی آن می‌تابد، ممکن است به کاهش عمر اجزای آن و نیازمندی شما به تعویض آنالوگ دسته Ps4 تسریع ببخشد.
  • جلوگیری از برخورد خشن: مراقب باشید که وقتی هیجان‌زده‌اید، بیش از حد به دسته فشار وارد نکنید، چون این کار به آنالوگ، آسیب جدی‌ای وارد می‌کند. محکم فشار دادن دکمه‌ها گاهی حتی به اندازه پرت کردن دسته دستگاه پلی‌استیشن، به اجزای آن مخصوصا آنالوگ، آسیب می‌رساند.
  • رعایت نظافت: اگر دسته را به‌طور مرتب تمیز کنید و مراقب باشید آلودگی از طریق شیارها واردش نشود، می‌توانید به عمر آنالوگ دستگاه خود، بیفزایید و تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن خود را به تعویض بیندازید. همچنین  اگر در حالی که بازی می‌کنید خوراکی نیز می‌خورید، ممکن است دسته کثیف شود و مایعات به شیارهایش نفوذ کنند. به همین دلیل بهتر است، از این کار نیز پرهیز کنید.
  • استفاده از کاور محافظ: استفاده از کاور محافظ برای کنترلر، می‌تواند جلوی رسیدن خیلی از آسیب‌ها، از جمله تابش نور مستقیم آفتاب، نفوذ برخی از آلودگی‌ها و همچنین شدت ضربه و در نتیجه رسیدن صدمات زیادی به دسته پلی‌استیشن و اجزای مهم آن را بگیرد. شاید قاب و کاور محافظ دسته پلی‌استیشن باعث شوند دیرتر به تعویض آنالوگ دسته پلی‌استیشن نیاز داشته باشید، اما همچنان رعایت نکات پیشین، الزامی محسوب می‌گردد.

سخن پایانی

دستگاه پلی‌استیشن نیز مانند هر وسیله الکترونیکی‌ دیگری، خراب می‌شود و با تعویض برخی از قطعاتش، می‌تواند بهبود بیابد. آنالوگ دسته، از مهم‌ترین بخش‌های پلی‌‌استیشن‌هایی مانند PS4 است، بنابراین محافظت از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر نیست که حتی با اعمال بهترین مراقبت هم امکان خراب شدن قطعات و اجزای دستگاه از بین نمی‌رود و شاید لازم شود برخی از آن قطعات رو تعویض و دستگاه را تعمیر کنید.

در این مقاله مراحل‌ تعویض آنالوگ دسته PS4 و برخی از نکات مهم در رابطه با آن را ذکر کردیم، اما با این حال اگر چندان تجربه به انجام رساندن کارهای فنی را ندارید و یا از مهارت خود در کارهای فنی مطمئن نیستید، بهتر است این کار را به تعمیرکار یا شخص دیگری بسپارید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
حساب کاربری من

نیاز به کنسول بازی و قطعات جانبی آن دارید؟

به گیمینگ زون بزرگ ترین مرجع کنسول بازی در ایران سر بزنید.