نکات طلایی درباره شارژ کردن دسته ps4 که باید بدانید

شارژ کردن دسته ps4
دسته بازی یکی از بخش‌های مهم در کنسول‌های بازی است و بدون آن بازی کردن با هیچ‌کدام از کنسول‌ها امکان‌پذیر نیست. در کنسول‌های قدیمی دسته‌ها به صورت سیم‌دار تولید می‌شدند. دسته‌های سیم‌دار نیازی به باتری نداشتند و به محض اتصال به دستگاه امکان کار با آن‌ها وجود داشت اما در کنسول‌های جدید مانند ps4 دسته‌ها به صورت بی‌سیم طراحی شدند تا بازیکنان عملکرد بهتری داشته باشند. دسته‌های کنسول ps4 باتری‌خور هستند و با هربار شارژ کامل باتری، برای مدت زمانی مشخص قابل استفاده هستند. شاید تصور کنید که شارژ کردن دسته ps4 کار چندان سختی نیست اما نکات مهمی در مورد این کار وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نداشته باشید، دسته آسیب دیده و دچار خرابی می‌شود. در ادامه این نکات را بررسی خواهیم نمود.

روش‌های شارژ کردن دسته

دسته ps4 دارای یک باتری داخلی است که انرژی لازم برای کار با دسته و بازی کردن را فراهم می‌کند. این باتری قابل شارژ مانند دیگر دستگاه‌های باتری‌خور، ظرفیتی مشخص دارد و بعد از تمام شدن ظرفیت، خاموش شده و تا زمان شارژ مجدد قابل استفاده نیست.

دقت کنید که باتری این دسته به صورت داخلی و به راحتی قابل تعویض نمی باشد(مانند باتری دسته ایکس باکس 360)، غیرقابل تعویض طراحی شده؛ در نتیجه امکان برداشتن و جابجایی باتری وجود ندارد. ، در نتیجه باید به خوبی از آن مراقبت کنید. آشنایی با روش اصولی شارژ دسته ps4 یکی از نکاتی است که به حفظ سلامت این وسیله کمک می‌کند.

شارژ کردن دسته این کنسول به دو روش شارژ کردن مستقیم با خود دستگاه یا کنسول اصلی بازی و شارژ کردن با شارژر موبایل امکان‌پذیر است. در ادامه هر دو روش شارژ دسته را توضیح می‌دهیم اما به این نکته دقت کنید که برای حفظ سلامت دسته و جلوگیری از خرابی باتری، تا حد امکان بهتر است از روش اول استفاده کنید.

شارژ کردن با سیم و اتصال به دستگاه

اولین روش برای شارژ دسته ps4 اتصال مستقیم دسته به کنسول بازی و شارژ از این طریق است. برای این کار نیاز به یک سیم USB داریم؛ زیرا پورت شارژ از سر دسته Micro USB است و سر دیگر آن کانکتور USB دارد. برای شارژ کردن دسته ps4 با استفاده از دستگاه، ابتدا باید یک سر سیم را به دسته خود متصل کنید و سپس سر دیگر آن را به کنسول متصل کرده تا فرآیند شارژ آغاز شود. به این نکته دقت کنید که دسته تا زمانی شارژ می‌شود که کنسول روشن باشد، در واقع به محض خاموش کردن کنسول، شارژ دسته نیز متوقف می‌شود.

شارژ کردن دسته ps4

زمانی که دسته خود را به شارژ میزنید چراغ دسته به رنگ زرد رنگ در می آید که چشمک می زند.نکته ای که باید بدانید این است که وقتی دسته کامل شارژ می شود این چراغ چشمک زن خاموش شده و شما می توانید از شارژ شدن دسته خود مطلع شوید.

برای اطلاع از این موضوع که دسته شما چقدر شارژ شده می‌توانید به منوی ممخصوص در تنظیمات کنسول مراجعه کنید. کافی است دکمه Ps را به مدت چند ثانیه نگه دارید تا نمایشگری روی صفحه ظاهر شده و از وضعیت شارژ آن مطلع شوید. بسته به اینکه شارژ اولیه چقدر باشد و چه میزان بدون سیم با دسته بازی کرده باشید باید از چند دقیقه تا چند ساعت را برای شارژ کردن آن در نظر بگیرید.

استفاده از شارژر موبایل

یک روش دیگر هم برای شارژ دسته ps4 وجود دارد و آن استفاده از شارژر موبایل، لپ تاپ و… برای شارژ کردن دسته است. همان‌طور که گفتیم پورت شارژ دسته از نوع USB است که با بیشتر شارژ‌رهای موبایل سازگاری دارد، در نتیجه امکان متصل کردن دسته به آن وجود دارد. البته در صورتی که دسته را با موبایل شارژ کنید، احتمال بروز هرگونه اتفاقی وجود دارد.

دسته ps4 برای اتصال مستقیم به برق طراحی نشده و در صورتی که دچار نوسان برق شود، احتمال سوختن و از کار افتادن آن وجود دارد. از طرفی شارژرهای مختلف، ظرفیت‌های متفاوتی دارند که ممکن است با ظرفیت باتری دستگاه همخوانی نداشته باشد و در نتیجه استفاده از آن، فشار زیادی به دسته و باتری آن وارد شود. در صورت لزوم به شارژ کردن دسته ps4، حتما این کار را با باتری 1000 یا 2000 میلی‌آمپر انجام دهد تا فشاری به دسته وارد نشود.

تیم گیمینگ زون به هیچ عنوان این روش را پیشنهاد نمی دهد چرا که آسیب غیر قابل جبرانی به باتری دسته شما وارد می کند و در طولانی باعث خرابی آن می شود.درست است که این باتری ها قابل تعویض هستند و این جهت نگرانی ای وجود ندارد ولی سعی کنید باتری اصلی دسته خود را سالم نگه دارید!

شارژ کردن دسته ps4  در حالت استندبای

 کمی قبل گفتیم که دسته ps4 با استفاده از کنسول بازی هم شارژ می‌شود اما این اتفاق زمانی می‌افتد که دستگاه روشن و فعال باشد. در واقع با خاموش کردن دستگاه، دسته هم شارژ نمی‌شود. در صورتی که دیگر قصد بازی با دستگاه را ندارید و صرفا برای شارژ کردن دسته آن را روشن نگه می‌دارید باید دستگاه را در حالت استندبای قرار دهید تا تنها دسته شارژ شده و آسیبی به دستگاه وارد نشود.

ورود به حالت استندبای یا ریست مود بسیار ساده است و با انجام آن می‌توانید دسته را به راحتی شارژ کنید. برای ورود به این حالت ابتدا باید به تنظیمات کنسول وارد شوید و سپس گزینه Power Save Settings را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه، باید Set Features Available in Reset mode را انتخاب کنید و بعد از آن Supply Power To USB Ports را انتخاب و فعال کنید تا دستگاه در حالت استندبای قرار بگیرد.

در این حالت می‌توانید شارژ دسته خود را انجام دهید، در حالی که بازی فعال نیست و دستگاه صرفا مشابه شارژر عمل کرده و برقی منطقی با ولتاژ مناسب را برای شارژ دسته فراهم می‌کند. در حالت استندبای امکان بررسی میزان شارژ دسته ps4 وجود ندارد و باید به زمان مناسب ماندن دسته روی شارژ توجه داشته باشید.

مدت زمان لازم برای شارژ کردن دسته ps4

مدت زمان شارژ دسته کنسول ps4 بسته به اینکه شارژ دسته چقدر خالی باشد، متفاوت است. شارژ کردن دسته ps4 اگر دسته به صفر یا نزدیک صفر رسیده باشد، با استفاده از کنسول چیزی حدود دو ساعت و با شارژ موبایل کمتر از 2 ساعت زمان می‌برد.

البته این موضوع به مسائلی مانند سلامت باتری هم بستگی دارد. اگر باتری دچار آسیب‌دیدگی شده باشد احتمال دیر شارژ شدن آن وجود دارد. همچنین باتری‌های آسیب‌دیده زودتر از باتری‌های سالم و معمولی شارژ خالی می‌کنند که این موضوع نیز یکی از مشکلات آسیب‌دیدگی آن است.

دلایل شارژ نشدن دسته ps4

در صورتی که دسته سالم باشد، به محض اتصال آن به منبع انرژی یا کنسول و شارژر موبایل، فرآیند شارژ شدن آن آغاز می‌شود. گاهی‌اوقات اما با وجود انتظار زیاد دسته شارژ نشده یا به درستی شارژ نمی‌شود. این موضوع نشان از یک آسیب یا خرابی در دسته ps4 دارد که اگر به موقع برای رفع آن اقدام شود، احتمال تعمیر دسته و امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد. به منظور تعمیر و رفع مشکل شارژ دسته ps4، ابتدا باید دلایلی که منجر به شارژ نشدن دسته می‌شوند را شناسایی و بررسی کنید. رایج‌ترین علل شارژ نشدن دسته ps4 عبارتند از:

  • باتری آسیب‌دیده یا فرسوده: فرسودگی یا آسیب‌‌دیدگی باتری گاهی مانع شارژ آن می‌شود. این مشکل یکی از رایج‌ترین دلایل شارژ نشدن دسته ps4 است و احتمال بروز آن در تمام دسته‌ها وجود دارد. باتری، طول عمر مشخصی دارد و حتی اگر تمام نکات احتیاطی در برخورد با آن را رعایت کنید، باز هم بعد از مدتی طول عمر آن به سرآمده و خراب می‌شود.
  • مشکل در پورت شارژ: یکی دیگر از دلایل رایج شارژ نشدن دسته ps4، مشکل در پورت شارژ و سیم است. شارژ کردن دسته ps4 با استفاده از سیم انجام می‌شود و در صورتی که یکی از اتصالات داخلی سیم شارژر قطع شده باشند، دستگاه دیگر شارژ نمی‌شود. همچنین اگر پورت دسته دچار آسیب شده باشد، برای مثال در اثر ضربه شکسته باشد یا بر اثر جای‌گذاری نامناسب سیم دچار آسیب شده باشد هم احتمال اینکه دسته شارژ نشود وجود دارد.

سوکت شارژ دسته ps4 خود را از گیمینگ زون بخرید

  • مشکلات داخلی در مدارها: شارژ نشدن دسته ps4 گاهی به دلیل مشکلات در مدارهای این وسیله اتفاق می‌افتد. قطع بودن یکی از مدارها، آسیب به یکی از قطعات در برد اصلی دسته و… هر یک ممکن است علت خرابی دسته ps4 و شارژ نشدن آن باشند. توجه داشته باشید اگر مدار اصلی دسته دچار مشکل شده باشد شاید تعمیر دسته دیگر به صرفه نباشد.

نکاتی که باید در شارژ کردن دسته به آن‌ها توجه کرد

تا اینجا در مورد چگونگی شارژ دسته ps4 و دلایلی که باعث خرابی باتری یا دسته شده و مانع شارژ آن می‌شوند، صحبت کردیم. با توجه به افزایش قیمت لوازم جانبی کنسول‌های بازی مانند باتری Ps4، شارژر، usb و…، تا حد امکان باید در نگهداری از آن‌ها دقت کرد. برای اینکه دسته ps4 به خوبی شارژ شده و دچار آسیب یا خرابی نشود هم نکاتی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را رعایت کرد و طول عمردسته را افزایش داد. این نکات عبارتند از:

  • قبل از اقدام به شارژ کردن دسته، کابل و اتصالات را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • تا حد امکان از سیم اصلی شارژ که هنگام خرید کنسول دریافت کرده‌اید استفاده کنید و از شارژ کردن با سیم‌های دیگر خودداری کنید.
  • در صورتی که حین شارژ کردن دسته ps4 متوجه شارژ نشدن آن شدید، اطلاعات دسته را ریست کنید. گاهی این اتفاق به دلیل مشکلات نرم‌افزاری رخ می‌دهد و با ریست کردن همه چیز برطرف می‌شود.
  • در صورتی که دسته را در حال استندبای شارژ می‌کنید، به چراغ نارنجی روی پلی‌استیشن توجه داشته باشید. این چراغ تا زمانی روشن باشد نشان از شارژ شدن دسته دارد.
  • بهتر است دسته را پیش از شارژ شدن کامل از دستگاه یا پریز جدا نکنید. این کار به مرور باعث فرسودگی و ضعیف شدن باتری می‌شود.
  • یکی دیگر از نکاتی که به نگهداری شارژر دسته ps4 کمک می‌کند، کالیبره کردن آن است. کالیبره کردن در دستگاه‌هایی که باتری آن‌ها جدا نمی‌شود کار چندان سختی نیست. کافی است یک بار دسته را به صفر کامل برسانید و بعد از آن مجدد دسته را تا  100 شارژ کنید. این فرآیند دسته شما رو کالیبره کرده و عملکرد باتری را بهبود می‌بخشد.

انواع پایه شارژر

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای نگهداری از دسته ps4 و حفظ سلامت آن، استفاده از پایه شارژر برای شارژ کردن دسته است. این وسیله جایگاهی برای دسته است و دو مزیت دارد، اول اینکه مانع آسیب دیدن دسته می‌شود و بعد از آن ظاهر زیباتری برای کنسول ایجاد می‌کند. پایه شارژ انواع مختلفی دارد که در ادامه چند مورد را معرفی می‌کنیم. 

پایه شارژ دسته بازی Dobe TP4-805B

این مدل یکی از بهترین مدل‌های پایه شارژر موجود در بازار است که هم دستگاه و هم دسته‌ها را می‌توان روی آن قرار داد. این پایه شارژر همچنین قابلیت شارژ کردن دسته ps4 را هم دارد و با وصل کردن سیم به پایه و قرار دادن دسته در جای خود، حدودا 2.5 ساعت بعد دسته را به طور کامل شارژ می‌کند.

پایه شارژ دسته بازی Power A Dualshock

این مدل محصول رسمی شرکت سونی است و اگر به دنبال پایه شارژری باکیفیت و متناسب با کنسول خود هستید، این گزینه به شما پیشنهاد می‌شود. این پایه شارژر تنها برای قرار دادن دسته‌ها مناسب است. این پایه شارژر هم از قابلیت شارژ دسته‌ها برخوردار است و با استفاده از آن دیگر نیازی به قرار دادن دستگاه روی حالت استند بای نیست.

پایه شارژ دسته بازی BEBONCOOL

این پایه شارژر نه تنها دسته‌ها را شارژ می‌کند و شما را از قرار دادن دستگاه روی حالت استند بای یا استفاده از شارژر موبایل بی‌نیاز می‌کند، بلکه با نمایش وضعیت شارژ دسته‌ها روی نمایشگر پایه وضعیت آن‌ها را برای شما مشخص می‌کند. شارژ کردن هر کدام از دسته‌ها روی این پایه چیزی حدود 2 ساعت زمان می‌برد و بعد از آن می‌توانید با خیال راحت از دسته‌های خود استفاده کنید.

داک و پایه شارژ دسته بازی Oivo PS4 Pro

این پایه شارژر هم دو قابلیتی است و هم برای نگهداری از کنسول اصلی و هم برای نگهداری و شارژ کردن دسته‌ها کاربرد دارد. نکته جالب در مورد این پایه شارژر طراحی آن است به صورتی که پشت آن به بخشی برای قرار دادن سی‌دی‌های بازی اختصاص داده شده است تا دستگاه خود را جمع و جور کنید و از خرابی هر کدام از قطعات و لوازم آن جلوگیری کنید.

سخن پایانی شارژ کردن دسته ps4

برای شارژ کردن دسته ps4 راه‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها پرداختیم. اگر این کنسول پرطرفدار را در اختیار دارید، بهتر است نکات گفته شده در این مطلب را به خوبی مطالعه کنید و در نگهداری از دستگاه خود به آن‌ها توجه کنید. در این صورت تا مدت‌ها دستگاه و دسته‌ای سالم خواهید داشت و نیازی به صرف هزینه مجدد برای خرید دسته، تعمیر آن و… نخواهید داشت. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی کارشناسان ما هم بهره ببرید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
حساب کاربری من

نیاز به کنسول بازی و قطعات جانبی آن دارید؟

به گیمینگ زون بزرگ ترین مرجع کنسول بازی در ایران سر بزنید.