از شر داغ کردن ps5 خود خلاص شوید

داغ کردن ps5

پلی استیشن 5، کنسول بازی قدرتمند سونی، با گرافیک خیره‌کننده و تجربه بازی روان، محبوبیت زیادی در بین گیمرها پیدا کرده است. با این حال، برخی از کاربران با مشکل داغ کردن ps5 خود مواجه شده‌اند. این مسئله می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی کنسول، افت فریم ریت و حتی آسیب به سخت افزار شود. در ادامه این مطلب بررسی می‌کنیم که چرا پلی استیشن 5 داغ می‌کند و چه راه حل‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارند.

علل داغ کردن ps5

نخست بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که داغ کردن پلی استیشن ۵ به چه دلیلی است و چرا پیام مربوط به این مشکل روی صفحه نمایش ظاهر می‎شود.

داغ کردن ps5
  • تجمع گرد و غبار در دریچه‌های ورودی و خروجی هوا می‌تواند جریان هوا را مسدود کرده و باعث داغ شدن PS5 شود
  • قرار دادن PS5 در محیطی گرم، بدون تهویه مناسب یا در فضای بسته می‌تواند به گرم شدن بیش از حد آن منجر شود.
  • بازی کردن به مدت طولانی بدون استراحت به PS5، می‌تواند باعث داغ شدن آن شود. به PS5 خود استراحت دهید تا خنک شود.
  • در برخی موارد، ممکن است مشکل داغ شدن PS5 به دلیل نقص فنی در سخت افزار یا نرم افزار کنسول باشد. اگر PS5 شما به طور ناگهانی داغ می‌شود، ممکن است به دلیل نقص فنی باشد.
  • اجرای بازی‌های سنگین که به پردازش گرافیکی بالا نیاز دارند، می‌تواند باعث داغ شدن PS5 شود.
  • مشکلات مربوط به پاور PS5 می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن شود.
  • خرابی یا نقص در فن PS5 می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن شود.

علائم داغ شدن پلی استیشن 5

پس از آن که از علل مختلف برای داغ شدن پلی استیشن 5 باخبر شدیم، قبل از پرداختن به حل مشکل داغ کردن ps5 نیاز است تا علائم آن را بدانیم. به همین دلیل در این بخش بررسی می‌کنیم که داغ شدن ps5 چه علائمی را می‌تواند از خود نشان دهد.

صدای بلند فن

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های داغ شدن بیش از حد پلی استیشن، افزایش ناگهانی صدای فن است. با افزایش دمای داخلی، فن خنک کننده در تلاش برای دفع گرما به سریع‌تر کار می‌کند. اگر در حین بازی یا زمانی که کنسول بیکار است متوجه صدای زیاد فن شدید، می‌تواند نشان دهنده داغ شدن بیش از حد باشد.

خاموش شدن کنسول

پلی استیشن که بیش از حد گرم می‌شود ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شود تا از آسیب به اجزای داخلی آن جلوگیری شود. اگر کنسول شما به طور ناگهانی در حین بازی یا هنگام انجام کارهای سخت خاموش می‌شود، احتمالا به دلیل داغ شدن بیش از حد است. این مکانیسم خاموش کردن یک ویژگی ایمنی داخلی است که برای محافظت از سخت افزار در برابر آسیب حرارتی طراحی شده است. معمولا این علت را باید از بقیه بیشتر جدی بگیرید.

مشکلات عملکردی

گرمای بیش از حد می‌تواند باعث کاهش عملکرد در پلی استیشن شما شود. ممکن است در طول بازی، به خصوص در صحنه‌های گرافیکی فشرده، تاخیر، لکنت یا فریز شدن صفحه را تجربه کنید. کاهش نرخ فریم و زمان بارگذاری کندتر نیز از شاخص‌های رایج مشکلات عملکرد مرتبط با گرمای بیش از حد است.

پیام‌های خطا

در برخی موارد، پلی استیشن ممکن است پیام‌های خطایی را نشان دهد که نشان دهنده گرمای بیش از حد یا خنک کننده ناکافی است. این پیام‌ها معمولا قبل یا در حین بازی روی صفحه ظاهر می‌شوند و به شما در مورد وجود مشکل حرارتی هشدار می‌دهند. نادیده گرفتن این هشدارها در زمان داغ کردن ps5 می‌تواند منجر به عوارض بیشتر شود، بنابراین رسیدگی فوری به آنها ضروری است.(در قسمت بالا می توانید آن را ببینید.)

فضای بیرونی داغ

گرمای بیرونی در بدنه دستگاه نشانه روشنی است که پلی استیشن شما بیش از حد گرم شده است. شما می‌توانید گرمای ناشی از سطح کنسول، به ویژه در اطراف دریچه‌ها و درگاه‌های خروجی هوا را احساس کنید. دست زدن به کنسول حتی ممکن است به دلیل دمای بالا باعث احساس گرمای زیاد شود.

کاهش کیفیت گرافیک

گرمای بیش از حد می‌تواند بر خروجی گرافیکی پلی استیشن شما تأثیر بگذارد. ممکن است متوجه کاهش وضوح تصویر، از بین رفتن پیکسل‌ها یا مشکلات دیگر گرافیکی روی صفحه شوید. این ناهنجاری‌ها نشانه فشار ناشی از گرمای بیش از حد بر روی GPU (واحد پردازش گرافیک) و سایر اجزا هستند.

مشکلات اتصال متناوب

گرمای بیش از حد می‌تواند بر پایداری اتصالات بی سیم در پلی استیشن شما تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از کنترل‌کننده‌های بی‌سیم یا ویژگی‌های اتصال شبکه، ممکن است قطع‌های متناوب یا قدرت سیگنال ضعیف را تجربه کنید. این مسائل می‌توانند گیم پلی و تجربیات آنلاین را مختل کنند.

داغ کردن ps5

 بوهای غیرمعمول

در موارد شدید گرمای بیش از حد، ممکن است بوهای غیرعادی را از پلی استیشن خود تشخیص دهید. بوی سوختن یا بوی پلاستیک ذوب شده می‌تواند نشان دهنده این باشد که اجزای داخلی به دمای بسیار بالایی رسیده اند. اگر با چنین بوهایی مواجه شدید، بلافاصله کنسول را خاموش کنید و از متخصص تعمیرات کمک بگیرید.

حل مشکل داغ کردن ps5

بعد از آشنایی کامل درباره علائمی که باعث داغ شدن پلی استیشن 5 می‌شود، نیاز است تا با روش‌های حل مشکل داغ کردن پلی استیشن ۵ آشنا شویم. این درست است که بسیاری از تعمیرات تخصصی را باید به افرادی بسپارید که در زمینه این دستگاه‌ها آگاهی و اطلاعات کافی دارند. اما روش‌های برای از بین بردن داغ کردن ps5 وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه به کار ببرید.

اطمینان از تهویه مناسب

یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد در PS5 تهویه ناکافی است. مطمئن شوید که کنسول شما در مکانی با تهویه مناسب و فضای کافی در اطراف آن قرار گرفته است. از قرار دادن آن در داخل کمدهای بسته یا فضاهای تنگ که جریان هوا را محدود می‌کند خودداری کنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که دریچه‌های تهویه روی کنسول توسط گرد و غبار یا زباله مسدود نشده باشند.

دریچه های تهویه را تمیز کنید

با گذشت زمان، گرد و غبار و زباله‌ها می‌توانند روی دریچه‌های تهویه PS5 جمع شوند و مانع از جریان هوا و ایجاد گرمای بیش از حد شوند. به طور مرتب این توری‌ها را با استفاده از یک اسپری مخصوص تمیزکننده یا یک برس نرم تمیز کنید تا هرگونه تجمع خاک از بین برود. این کار تعمیر و نگهداری ساده می‌تواند راندمان خنک کننده کنسول شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

از پایه خنک کننده استفاده کنید

خرید یک پایه خنک کننده که به طور خاص برای PS5 طراحی شده است می‌تواند به دفع موثرتر گرما کمک کند. این پایه‌ها اغلب دارای فن‌های داخلی هستند که جریان هوای بیشتری را به کنسول هدایت کرده و دما را در طول زمان زیاد بازی کنترل می‌کنند. به دنبال پایه ای باشید که متناسب با طراحی PS5 باشد و خنک کننده کافی را بدون ایجاد مانع در هر پورت یا دکمه ای فراهم کند.

کاهش دمای محیط

دمای بالای محیط می‌تواند مشکلات داغ کردن ps5 را در این دستگاه تشدید کند. برای مبارزه با این موضوع، سعی کنید اتاقی که کنسول شما در آن قرار دارد خنک و دارای تهویه مناسب باشد. از قرار دادن کنسول در نزدیکی منابع گرما مانند رادیاتور یا نور مستقیم خورشید خودداری کنید. استفاده از یک فن قابل حمل یا واحد تهویه مطبوع نیز می‌تواند به کاهش دمای محیط و جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک کند.

محدود کردن دانلودها و به روز رسانی‌های پس زمینه

دانلود فایل‌های حجیم یا اجرای به‌روزرسانی‌های سیستم در پس‌زمینه می‌تواند فشار بیشتری بر سخت‌افزار PS5 وارد کند و منجر به افزایش تولید گرما شود. در صورت امکان، سعی کنید دانلودها و به‌روزرسانی‌های پس‌زمینه را در حین بازی محدود کنید تا حجم کاری کنسول را کاهش دهید. از طرف دیگر، برای به حداقل رساندن تداخل در گیم پلی، بارگیری‌ها و به روز رسانی‌ها را برای زمان‌هایی که از کنسول استفاده نمی‌شود، برنامه ریزی کنید.

نظارت بر دمای داخلی

PS5 دارای سنسورهای داخلی است که دمای داخلی کنسول را کنترل می‌کند. می‌توانید این دماها را در منوی تنظیمات سیستم در تب سیستم مشاهده کنید. در حین بازی مراقب این نشانه‌ها از دما باشید و اگر متوجه شدید دما به سطوح نگران‌کننده افزایش می‌یابد، اقداماتی را برای بهبود تهویه یا کاهش حجم کاری روی کنسول انجام دهید.

کنسول را به صورت افقی قرار دهید

PS5 بسته به ترجیح شما می‌تواند به صورت عمودی یا افقی قرار گیرد. با این حال، قرار دادن کنسول به صورت افقی ممکن است جریان هوا و راندمان خنک کننده را در مقایسه با جهت عمودی بهبود بخشد. با هر دو جهت آزمایش کنید تا ببینید کدام یک عملکرد خنک کننده بهتری و کاهش داغ کردن ps5 را ارائه می‌دهد. با این حال توجه کنید که در هر جهت باید فضای اطراف پلی استیشن 5 کاملا باز باشد.

سخن پایانی

داغ شدن پلی استیشن 5 ممکن است مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر منجر به مشکلاتی برای آن شود. از این رو نیاز است تا ابتدا بدانیم به چه دلیل دما در این کنسول بالا می‌رود و علائم آن چیست. سپس بررسی کنیم که چه راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد. در صورت استفاده مداوم از این دستگاه، رعایت این روش‌ها برای حل مشکل ضروری است. البته بهتر است در صورت بروز مسائل مهم‌تر کنسول را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
حساب کاربری من

نیاز به کنسول بازی و قطعات جانبی آن دارید؟

به گیمینگ زون بزرگ ترین مرجع کنسول بازی در ایران سر بزنید.